Kukkia, kolmekymppisten älykkäämmät lapset ja jääveistokset

Nonni viherpeukalot! Taas kerjuulla eli olisin todella kiitollinen jos joku olis niin mukava että selostaisi mulle miten kukkiin vaihdetaan mullat. Juu ja sovitaan että jätetään pois ne puheet keväästä ja kukkien talvehtimisesta sillä täällä residenssissä on ikuinen kesä ja näin ollen mitä parhain ajankohta tähän operaatioon. Rakkaat kasvini saavat isommat ruukut koska olen tuumannut että noiden juorujen? ruukut ovat liian pienet ja samalla vois varmaan vaihtaa viirivehkallekin isomman ruukun sillä nämä saavat paremman kohtelun kuin mitä ne mun kolme kääpiökaktusta iloisella 90 – luvulla. Kaikki meni hyvin niin kauan kuin mä juoppottelin mutta sitten kun tuli muutaman viikon tauko, niin mä kastelin ne hengiltä ja lienee turhaa sanoa miltä kääpiökaktus näyttää silloin kun se on saanut liikaa vettä. Juu, eräs paikka tomumajassani näytti hyvinkin samanlaiselta – tosin ilman hometta mutta yhtäkaikki, mutkalle taipuneet kaktukset olivat sen verran järkyttävä näky että siitä toipuminen ei ole vieläkään ohitse koska 90-luvusta on jo aikaa ja olen tajunnut että Kääpiökaktus. Nyt. - kauhuskenaario on päivä päivältä lähempänä.

kukat
The Kukat

Omituinen, punertava valo on peräisin sellaisesta kukkalampusta joiden kait pitäis markkeerata auringonvaloa tai jotain, minä kun en ole oikein perillä näistä vihreän maailman jutuista. Tässä joku aika sitten vielä täällä meidän taloyhtiössä oli ilmastointi jostain syystä järjettömän isolla ja koska syksy/alkutalvi oli keliensä puolesta mitä oli, niin luonnollisena seurauksena tämän neitsytkammioni lämpötila vaihteli 0:n Kelvinin ja ruumishuoneen välimaastossa joten se poiki hienon innovaation nimeltä CactusSaver 2015. Kyseinen himmeli koostui leivänpaahtimesta jonka kuumana hehkuvat vastuslangat markkeerasivat auringon lämpöä ja leivänpaahtimen (josta oli otettu pohja pois) perseeseen kiinnitetty pikku tuuletin taas toimitti monsuunituulien virkaa. Sairaan hyvä keksintö mutta kun leivänpaahdin toimii oletusarvoisesti siten että se sinkauttaa ne helvetin käntyt mäjelle, niin johan sitä nappia täytyi painella alvariinsa alas se rämähtely kuulkaa tekee koneenkäyttäjästä hermoraunion todella sukkelaan. Tilannetta ei helpottanut lainkaan naapurien enemmän ja vähemmän ystävällismieliset vittuilut kuten ”Olet sitten alkanut paahtamaan leipää oikein urakalla” tai vielä ärsyttävämpi ”Kas, sieltä saapuu Herra Toast”. Saatanan paskanakkelinaapurit mutta se naapureista ja leivänpaahtimista eli jos jotain vinkkiä saan niin oon enemmän kuin kiitollinen.

Sitten seuraa informatiivinen osuus eli nuoret naiset (jos nyt joku sellainen sattuu tätä lukemaan), teijän ei pidä mennä antamaan pimpainta 20-vuoden kanttiin koska on mahdollista ettei jälkikasvullanne ole kaikki Tove Janssonit samassa laaksossa. Paras tapa on pitää kioski kiinni kolmekymppiseksi koska silloin lapsosista tulee jos ei nyt neroja niin himppasen älykkäämpi ainakin jos on uskominen tähän englantilaiseen tutkimukseen. Tutkimuksen mukaan ei pidä luulla että paaksamista kannattaa pitkittää nelikymppiseksi koska oh dear, se kirottu regressio etenee niin kovin hapiaan ja taas on tuloksena astetta himmeämpiä lamppuja.
Mainittakoon ja painotettakoon sitä että minä en usko tähän tutkimukseen eikä liioin muutkaan paimenet sillä ikiaikaiseen tietoon perustuen kylmä totuus on se että muksuja kannattaa tehdä silloin kun siltä tuntuu ja jos ei tunnu, niin nämä väliajat on hyvä käyttää kyseisen toimenpiteen harjoittelemiseen koska harjoitteiden tuoma euforia auttaa muutamien sekuntien (hyvässä lykyssä muutaman kymmenin sekuntien) ajaksi unohtamaan kaik' huolet ja mikäli harjoitteita tekee nautittuaan prosenttipitoisia aineita, on suorastaan kihelmöivän jännittävää havaita millaisen harjoitteen vierestä sitä aamulla herää ja missä päin!

Niin ja kuulkaas kun viime yönä roilasin netissä niin törmäsin eräällä foorumilla jääveistoskilpailuun joka oli vast'ikään polkaistu käyntiin nyt kun nämä (ja toivottavasti pysyvät) pakkaset alkoivat. Syystä että olin ns. silmä kädessä, en muistanut laittaa ao. foorumia kirjanmerkkeihin ja nyt mä enää löydä sitä. Koko aamun etsin ja vaikka googlettelinkin aiheesta niin sille sivustolle en ole löytänyt mutta jatkan etsimistä koska kyseessä oli sellaiset ”jääveistokset” joita täällä Bogspheressäkin viime talvena nähtiin eli niitä erilaisiin kakku – ym. vuokiin tehtyjä juttuja joihin oli saatu ilmettä väriaineilla ja laittamalla veden sekaan kukkia ja muita vastaavia lisäosia. Oli meinaten hemmetin hienoa katseltavaa.


Nauttikaa sunnuntaista koska pitkä työrupeama on edessäpäin ja se kaikista tärkein: Muistakaa olla ihmisiksi.

Ps. Jos joku tuntee ahdistusta siitä että jouluna on tullut syödyksi liikaa niin no worries, apua on tulossa tämän tutkimuksen tiimoilta.

35 kommenttia :

  1. Ehei, töihin mennään vasta loppiaisen jälkeen, joten nyt vasta aletaan päästä lomarytmiin ;-)

    Mitä tuohon tutkimukseen tulee, niin jäin sitä eilen oikein miettimään. Perustelivat lapsen älykkyyttä sillä, että vanhemmat on hyvän ikäisiä, niillä on koulutusta ja elämänkokemusta ja sosioekonominen asema on parempi jne. Mäkään en oikein osta koko hommaa, koska älykkyys tulee kyllä jostain muualta. Toki mä olin optimaali-iässä, 28, kun esikoinen syntyi ja se on supervälkky, mutta kaikki noi muut määreet ei kyllä osu kohdilleen.

    Olin yksinhuoltaja, pienipalkkaisessa työssä, opinnot kesken... hehheh. Tilastollinen poikkeama? Tai sitten se älykkyys vaan tulee geeneissä ja kasvuympäristössä, siinä, miten lapsen kanssa on, mitä sen kanssa tekee jne.

    Hups, tulipas paasattua, mutta kun tää mietitytti mua eilen kun luin saman uutisen.

    Suloista sunnuntaita sinne, luotan, että joku muu antaa sulla kasveihin liittyviä vinkkejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä onnellinen! Olis tehnyt niin mukavaa jos ois ollut ees huominen vapaata koska viime yö meni ihan persiilleen mutta kun ei niin ei.

      Joo, tämä tutkimus on taas oiva esimerkki siitä kuinka ihmisiä lokeroidaan täysin mottipäisin perustein. Onhan se selvä että muksulla on lähtökohtaisesti paremmat olosuhteet keskittyä opiskeluun kun kotona ei riehu ryyppyporukka, on rahaa kirjoihin ja muuhun opiskelussa tarvittaviin välineisiin (esim. läppäriin) ja aina on puhtaat vaatteet, ruokaa ja muutenkin elämä mallillaan kun taas sellaisella joilla nämä asiat ovat just toisinpäin mutta ei se tee onnellisemmassa/paremmassa asemaa olevaa sen älykkäämmäksi. Esim. mun eräs työnantajani luki itsensä mestariksi pannuhuoneessa koska kotona, ts. asuintiloissa oli sellainen meininki ettei opsikelusta tullut mitään ja hyvin on ukko pärjännyt; omistaa hyvin menestyvät firman, toistakymmentä kiinteistöä jne. ja kouluttaapa vielä itseään koko ajan lisää.

      Mun mielestä - vaikka se monesta varmaan kuulostaa typerältä - niin tässä älykkyysasiassa suurta osaa näyttelee vanhempien/vanhemman ja lapsen välinen rakkaus koska jos lapsi ei saa rakkautta eikä kannustusta (toisin kun sun ja junioreiden kesken), niin muksu vetäytyy kuoreensa ja se oli sitten siinä. Kuoren sisällä voi olla vaikka miten suuri nero mutta jos sille ei anneta mahdollisuutta tulla esiin niin se ei sitten tosiaankaan tule.
      Tämoon mun mielipiteeni vaikkei mulla muksuja olekaan mutta on aikas läheltä päässyt seuraamaan kumpaakin ääripäätä ja pähkäillyt että vaikkei rakkaus suoranaisesti älykkyyteen vaikutakaan, niin on sillä suuri merkitys juur tämän esiin tulemisen vuoksi. Onhan näitä vastaavia juttuja esim. puhumisen oppimisen suhteen jne.

      Suloista sunnuntaita sullekin ja jos niin hyvin käy että saan nyt tuyön alla olevan pikkupyramidin orjailut tehtyä perjantaihin mennessä, niin mä tulen teille lojumaan ainakin viikoksi! Ihan vaan sillä että sä joudut meneen töihin ja mä saan jäädä nukkumaan ja miksi se vaatii sen että mä tuun teille, niin ihan silkan vaikutuksen vuoksi. Katsos kun vaikka sä tiedät että mä saan jäädä makaamaan, niin sua ei harmita se töihin lähtö koska välimatkaa on näin paljon mutta jos sä näet mut fyysisesti jäävän makaamaan punkkaan tai tässä tapauksessa sohvalle, niin harmituksen määrä on paljon suurempi :D

      Juu, minä olen pimeä mutta hulluna on hyvä olla (ja haaveilla kaikenlaista) :P

      Poista
    2. No hittolainen! Mä voisin palkata sut siivoojaks sillä aikaa kun oon töissä. On meinaan sellanen juttu, että on tulossa viikoksi vaihto-oppilas sieltä minne esikoinen keväämmällä menee leirikouluun, enkä kehtaa päästää sitä tänne ennen suursiivousta. Muun ajan sä voisit maata sohvalla ja mä kyllä huolehdin ruokahuollosta ja lahjon esikoisen vielä tekemään jotain herkkujaankin!

      Poista
    3. Okei. Jos homma menee putkeen niin mä tuun siivoamaan :D

      *Viheltelee ja alkaa pakkaamaan kamoja*

      Poista
    4. Ohhoh, en meinannut löytää kommenttiruutua millään mutta ilmeisesti ruuvailet siellä juuri jotain uutta gadgettia.
      Minusta voisit vaihtaa nuo ruukut isompiin ja tunkea uutta multaa lisää. Ne altakasteluruukut ovat minun vähäisen kokemukseni mukaan kasveille tuho. Siellä vesilillussa kasvaa vaikka mikä levä ja sammal ja kasvi tikahtuu. Pikkuinen kuivahtaminen ei niille pahaa tee. Osta semmoisia lasitettuja ruukkuja joissa on reikä pohjassa JA lisäksi kokoon sopiva aluslautanen.

      Ainahan voit myös ostaa saviruukun (lasittamattoman) ja sovitella sen suojaruukkuun (jossa ei ole reikää pohjassa). Kasvi ja multa imee vettä saviruukun läpi ja kestää ehkä pidempää kuivaa kautta kuin ihan paljas saviruukku. Etenkin jos nuo kasvit ovat ikkunalaudalla jonka alla huohottaa lämpöpatteri.

      Ei mulla muuta. Terkkuja.

      Poista
    5. No en kyllä ole ruuvaillut mitään joten ihmeteltäväksi jää mistä moinen johtuu mutta toivottavasti näin ei tule käymään jatkossa. Luulisin että kyse on hetkellisestä häiriöstä koska muut eivät ole asian tiimoilta kommentoineet mitään.


      Kiitos vinkeistä! Nytpähän tiedän varoa altakasteluruukkuja joiden mä olen kyllä luullut olevan hyviä mutta tämä mun tietoni onkin vain perinteistä mutu - tietoa joten se siitä.

      Kaiketi se tuo saviruukku on paras vaihtoehto, ajattelin sellaista missä on ulkopuolella lasitus (siis joku värillinen, kuvioitu tjms.) koska ne perusruskeat ovat aika ankean näköisiä - ainakin hetken aikaa jos mun kukkaset jatkaa kasvamista samalla vauhdilla kuin tähän asti :D

      Kiitos terkuista ja kerrohan Torpan väelle kans ja koiruuksille erityisesti!

      Ps. Koskas se nelijalkaisten maailmaa selventävä postaus tulee vai oletko nyt hiljattain postannut sillä en ole kahteen iltaan ollut koneella "silleen" ja nytkin tulin suoraan tänne jurtalle. Pitäis tempaista postaus ja sitten vasta lukulistan pariin mikäli silmät pysyy auki sillä yöt ovat viime aikoina menneet niin perseelleen kun vaan voi mennä.
      Rakkautta!

      Poista
  2. Tuolta löydät ohjetta:
    http://www.martat.fi/puutarha/huonekasvit/ruukun-vaihto/

    Juorut kannattaa kyllä uusia siten, että leikkaa parhaat latvat ja laittaa veteen juurtumaan ja istuttaa sitten kun niihin tulee sievät valkoiset juuret.

    En minäkään keväällä koskaan multia vaihda. Laitan useimmat huonekasvini kesäksi pihalle ja elo-syys-lokakuussa otan sisälle ja vaihdan silloin mullat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä! Kävin tsekkaammassa ja ohje oli sellainen että sen tajusin jopa minä, toisaalta se toteus on sitten oma juttunsa koska mä pelkään olevani liian kovakourainen ja ne reppanat kuoloo pois...

      Valkyria teki tuota leikkomishommaa mutta en tullut koskaan katselleeksi että mistä kohtaa se katkaisi, meinaan että onko sillä väliä että onko katkaisukohta keskeltä sitä töröä elikkäs latvaa vai juuremmastako sen pitää olla? Katkaisuhommeli vois olla hyvä backup-toiminto jos sattuu joka kämmi multien kanssa mutta kiitos myös tuosta varmistuksesta ettei multien vaihdon tarvitse olla keväällä vaikka jotkut niin väittävät.

      Jos vaihto onnistuu ja kasvit jatkavat kasvamistaan samalla tapaa kuin tähän asti (ne oli ihan pieniä vielä kesäkuun puolessa välissä paitti se viirivehkan rohjo), niin kutsun sut ens vuonna tähän aikaan Tomb Raider -kahveelle. Ehkä imehtelet että mille s*tanan Tomb Raider - kahveelle mutta ällös huoli, mä selitän: Sun tulee olla pukeutunut jaa vähän tiukkoihin shortsihin ja tank-toppiin, niin mie annan sulle macheten het kun astut ovesta sisään. Kahveet juotuamme käymme kasvien kimppuun koska ne ovat siinä vaiheessa vallaneet olo-ja makuuhuoneen, parvekkeen ja osan eteistä ja kasvien alla on jotain mikä selviää vasta sitten kun se helkkarin viidakko on raivattu :D

      Juu, mä menen ottamaan iltalääkkeeni mutta oikeesti, kiitos vinkistä ja pidä Lara Croft - sufeet mielessä :P

      Poista
  3. Jos löyät sen linkin niin ilimottele! Oon keränny pitkin syksyä kaikenmallisia astioita ja ootellu pakkaskelejä. Mistä tulikin mieleeni, että nythän on pakkasta ja mun sadevesiastia unohtu tyhjentää... tynnyrit on tyhjänä kyllä, mutta kun satoi vain niin keräsin orkideaa varten vähän lisää vettä. Nyt siellä on varmaan ihan kokolias jääklimppi. Voin tehdä oman pikku jääveistokseni.

    Mullanvaihtoon varmaan joku muu osaa paremmat vinkit, mie oon aina vaan... no, vaihtanu mullat. Tai lähinnä vaihtanu ne tiukkaan solmuun pusertuneet juuripaakut isompaan ruukkuun ja tökkiny multaa paakun ja ruukun reunan väliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä rakas! Mulla on tämä päivä mennyt liikunallisissa merkeissä ja nyt ehtoolla kävin vielä kaupoilla ostamassa "tavallista ruokaa" koska kinkut ja suklaat pukkaa vastamäkeen mutta kiitos mulle määrätyn uuden lääkekombinaation (Targiniq+Oxynorm), on enemmän kuin todennäköistä että tämä yö menee verhoissa roikkuen ja Netin Syövereissä roilaten joten voip olla että mä sen linkin vielä löydän. Tulit meinaten het mieleen kun törmäsin siihen kisaan koska mä muistelen että ainakin sulla ja Rantiksella ois ollut niitä (oliko ne nyt sitten just niitä orkideoja) kukkasia (ai kauheeta, meinasin kirjoittaa että kuksia) sen jääveistoksen sisällä ja ne oli muuten helvetin komeen näköisiä!
      Sulla kun on oikeesti - älä käy väittämään - tuota taiteellista lahjakkuutta niin mitäs jos kokeilisit ihan oikean jääveistoksen tekemistä? Puukkoa, sahaa, kuumailmapuhallinta ja vaikka talttaa ja vasaraa apuna käyttäen sun käsistä lähtis hitonmoisia taideteoksia. Eihän niiden tarvitsisi olla mitään megaluokan juttuja mutta ämpärin kokoisesta kimpaleestakin sais jo ihan mukavan kokoisen koska sitä pienemmät taitavat olla aika vittumaisia veisteltäviä. Meinaan halkeamis/lohkeamisvaara joka varsinkin työn loppumetreillä saa aikaan kirkkaan välähdyksen taivaankannella kun jääklimppi lentää kohti naapuriselkosta...juu, sellasta tulee välttää.

      No niin ne martatkin meinas tuossa Rantiksen linkissä jotta isompaa kippoa ja sinne vaan. Olihan heillä jotain höpinää senttimetreistä ja ruukkujen liotuksista mutta mie taidan jättää väliin. Johan mie joudun hoitoon jos joku pukkaa ovesta kun minä savikippoa kylvetän! Istuta siinä sitten kukkia kun oot Niuvalla lepositeissä ja Larkkua suonet täynnä.
      Vaan kiitos ja jos sinä etsit jääjuttuja ja löydät jotain, niin viihtitkö linkata mulle jotta pääsen katsomaan?
      Nii ja mukavaa sunnuntai-iltaa. Nii ja jos mun kukat röyhäsee oikein kunnolla niin varaudu siihen että Lara Croft - kutsu tulee myös sulle koska nopeakätiselle macheten heiluttajalle on varmasti tarvetta ja muutenkin, soppiihan sitä poiketa muutenniin.

      Poista
    2. Ruukun liotus! Se oikeesti kannattaa tehä, jos uus ruukku on semmonen savinen, se nimittäin imee mullasta kosteuden itteensä, jos sitä ei liota, ja sitten ei riitä mikään maailman vesi sen kukkasen kasteluun, kun aina se on rutikuiva. Been there, done that.
      Juorun katkominen ja veteen juurtumaan laittaminen on mullakin ollu se tyyli, niin kauan kunnes viime kerralla kävi niin, että juuria EI VAIN TULLUT. En muista montako kuukautta ne raukat oli siinä vesilasissa, ennenkuin armahdin ja heitin pois.

      Niin ja se klimppi oli sisältä vielä sula, siitä olis tullu hieno jäälyhty jos olisin nakutellu nätisti sen pois, mutta en sitten nakutellu nätisti...

      Poista
    3. Niinhän sitä tuossa ohjeessakin sanottiin ja kyllähän se käy järkeen jos on tavan saviruukku, siinä tulee sama tilanne tiiliseinää tasoitettaessa eli seinä imee rappauslaastista/tasoitteesta kaiken veden ja raplinki/tasoite irtoaa koska se kuivaa niile sijoilleen jos seinää ei kastella.

      Niin, tuo leikkominen on varmasti hyvä tapa mutta kun minä olen niin hemmetin kärsimätön etten jaksa odotella niitten juurien kasvamista ja siks toisekseen, pelkään että siinä käy niin etten muista lisätä vettä ja se haihtuu pikkuhiljaa pois eli homma oli sitä myöten selvä.

      No nyt ei muuta kuin uutta klimppiä jäätymään ja paremmalla menestyksellä. Helkkari kun nyt menis tämä viikko putkeen niin kävisin ostamassa karamellivärejä sillä mulla on yks saapaspari josta toinen on niin riekaleina ettei niitä voi käyttää joten tätä ehjää saapasta vois käyttää muottina. Keskelle vartta pidempi kapula pystyyn jotta tuikkukynttilän saa pudotettua varren puoliväliin ja jos värit asettuu hyvin, niin siitä voipi tulla kauniin värinen (värikiemurainen) saapas.

      Poista
  4. Jääveistokset on kyllä makeita. Joskus entisessä elämässä tuli sellasia tehtyä. Miksei tietysti voisi nytkin? Kunhan tästä nyt taas taipuvaksi muutun.
    KUkkalinkit saitkin jo, ja juu, ihan "vääriin" aikoihin minäkin mullat vaihdan...hengissä on pysyneet :) Sellanen kun Liisankukka sun pitäs kanssa saada, sitä ei meinaten tapa itse Erkkikään. Eikä tartte edes juurruttaa, sen kun tökkää napsastun oksan multaan.
    Pyh ja pah sanon minä tollasille tutkimuksille!! Mutta mähän olenkin vaan blondi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni! Sinähän olet kans epeli tekemään vaikka mitä ja koska mä uskon/toivon/haluan/ja niin käy että sä olet kunnossa tuota hätää ja jos mielenkiintoa riittää, niin sun taideteos ois mukava nähdä. Ne on meinaten tosi hienoa ja ehkäpä mun täytyis paneutua siihen muutaman postauksen takaiseen jääigluuni josta voi kyllä tulla sanomista koska on se aika rojo tossa parvekkeella :D
      Vallankin sitten kun se alkaa sulamaan niin alakerran naapuri tuskin tykkää mutta voihan sen hakata kappaleiksi ja kiikuttaa palaset mäjelle tai sulattaa ne kylppärissä :)

      Mun täytyy kuukkeloida toi Liisankukka koska nevö hööd ja jos kerran on sitkeämpää lajia, niin se ois omiaan koristamaan tätä neitsytkammiota vaikka se tietää Sotkan tai Jyskin reissua koska sille on hommattava sellainen pylväs minkä nokkaan se sitten tulee. Kirjahyllyyn ei mahdu ja koska täällä on tilaa niin pylväs kukkasineen ois aika hieno juttu.

      Tutkimukset ovat arsesta eikä niihin piä uskoman - ainakaan kaikkiin - koska ne sisältävät niin luokattomia yleistyksiä ja stereotypioita ettei mitään rajaa.
      Sen sijaan tuo sun avataris on sellainen että joka sanaan tulee ainakin yks virhe ja pa(r)h(a)impiin kaks koska sitä ei voi olla tuijottamatta :)
      Hittolainen sentään!

      Poista
  5. Lasitettuja ruukkuja ei tarvi liottaa, lasittamattomia taas ei kannata käyttää, jos ei kaiken aikaa halua murehtia, onko päässyt multa kuivahtamaan liikaa. Pätkimiskohdalla ei muistaakseni juorun kanssa ollut juurikaan merkitystä, sen verran kannattaa pituutta ottaa, että pysyy vesikipossa. Tossa tutkimuksessa ei kyllä taaskaan kerrottu, millaisesta älykkyydestä on kyse....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rehellisesti sanottuna minä ajattelin hommata sellaiset multaruukut jossa on se altakasteluputki vai mikä lie törö se nyt sitten on sillä mä pelkään että mä kastelen liikaa. Tai jos totta puhutaan niin olen mä muutaman kerran meinannut hukuttaa noi kukkaset kun en ole tajunnut ettei ne vie vettä samaan malliin kuin kesällä.
      No minä katkaisen sitten pari oksaa tai vartta miltei juuresta ja katson mitä tuleman pitää. Onhan katkomismenetelmästä se hyöty että niistä saa uusia kukkia joita tänne kyllä sopis laittaa.

      Taisi olla taas joku pilipalitutkimus koska siinä mun mielestä tutkittiin enemmänkin ympäristötekijöiden vaikutusta kuin itse älykkyyttä ja kuten itsekin varmaan meinasit, niin älykkyyttä on monenlaista: matikkanerot eivät tajua taiteesta mitään ja toisinpäin - näin karrikoidusti sanottuna.

      Poista
    2. Voi jessus. Rehellisesti sanottuna ajattelin hommata sellaiset muoviruukut joissa on se....

      Poista
  6. Syvätä mää sain kaivella mutta löysin; Febsessoida = Tuntea ahdistusta siitä, ettei elämässä ole tapahtunut mitään, mikä näyttäisi hyvältä Facebook-postauksessa. Kyllä pikapuoliin koitan saada sun virtsatiehyet toimimaan, se on ihan oikein sulle kun kakkasin housuuni sun joulupukkisi takia :D Meillä on miehen kanssa erimielisyttä miten monta kertaa postauksessa voi sanoa vagina mutta jahka saan ruokottua kielenkäyttöäni niin sitten lähtee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos!
      Hittolainen sentään kun tämä muisti on mitä on ja siksipä tuokin sana oli poistunut pääkopastani ties minne :D

      Hmm.. mikäs tämä kakkajuttu on? :O
      Miten mun pukki sai moisen reaktion aikaan...oliko se kasseinensa liian tungetteleva vai mitä ihmettä? :)

      Postaisit nyt vaan ukostas välittämättä koska voithan sä sen v:n vaihtaa joksikin muuksi. Esim. Pumpulikansa jolla kaikki on yhtä auringonpaistetta ja kanelintuoksua, käyttää kyseisestä värkistä "karitsa ja se jos mikä on sairasta!
      Mieti nyt (oletus että oisit sinkku); tapaat mukiinmenevän ukon, vietätteä hauskan illan ja päädytte sun kämpille. Muutaman hienostuneen viinilasillisen (no joo, lonkkua suoraan tölkistä) tunnelma muuttuu astetta kuumemmaksi ja sä lohkaiset: "Odota, mun täytyy käydä pesemässä kartisani ensin."

      Turha kait sanoa että kun tulet bäkääsi hinkkaamasta niin ukkoa ei näy eikä tule näkymään!

      Poista
    2. ...ja suomen oikoluentaliitosta iltaa:

      1. Käyttää kyseisestä värkistä nimeä "karitsa" ja se jos mikä on sairasta!

      2. Tapaat mukiinmenevän ukon, vietätte hauskan illan ja...

      3. "Odota, mun täytyy käydä pesemässä karitsani ensin".

      Poista
    3. Voi ei, heti rupesi päässä soimaan "Bää bää karitsa, anna villoja" (Kyllä ne näköjään ennen aikaan tiesi mitä lasten lauluissakin pyydettiin. Puhumattakaan siitä, kun koitin googlata tuon sanoja, niin vastaan tuli Bää bää bärtil... ei ei ei en halua tietää enempää!)

      Poista
    4. Pumpulikansan ilmaisut ovat varsinaisia korvamatoja :D
      Ei jumalauta mutta tuo on kyllä uskomaatomin nimi ao. karvaturrille mitä koskaan olen kuullut ja kun tähän ikään ehtii, niin kyllähän niitä nimiä/nimityksiä ehtii kuulemaan.
      Vaan tuo sun Bärtil ja villat voi muuten olla hyvinkin alkulähde tai sanan selitys! Mistä sitä tietää vaikka pumpulikansan naiset räpsäänsä pestessään laulaisivat tätä tarttuvaa sävelmää :O

      Poista
    5. No mites sitten vastakappaleen nimet? Ammosina aikoina kuljeksin sellaisen veljeskunnan parissa, jossa oli tapana nimetä se oma ja omin. Näistä nimistä muistan mm nämä: Sarastuksen leimuava profeetta, Ari Affrman, Pieni liekki ja Matti Haapoja.

      Poista
    6. VAi oelt sinä teuronut Sarastuksen leimuavan profeetan kanssa?!!
      Jumalaisee Marjaana, nyt sä kyllä järkytit mun maailmaani sillä se mielikuva mikä mulla susta on, edustaa paljon kiltimpää Marjaanaa. Sellaista, joka hiihtelee possupuku päällä ja katselee Avaraa Luontoa, leikkii lasten kanssa ja kun pienokaiset ovat nukkumassa, saattaa ottaa lasillisen viiniä rentoutuakseen raskaan ja pitkä päivän päätteeksi.
      Vaan hyvä jumala mitä minun korvani kuulevatkaan! On kauhua herättänyttä Haapojaa (kyseessä lienee jumalattoman suuri koko?), Pientä liekkiä (tuli mieleen Fantastic Four) ja Affrmania joista viimeksi mainittu jäi ihmetyttämään. Lieneekö suora lainaus kantajansa nimestä?

      Oikeesti, oot sie vallaton tyyppi ja vaikka sä olet jotain nuoruudestasi (nuorihan sinä olet vieläkin mutta tarkoitan tällä sitä muutaman vuoden takaista aikaa kun olit alle kaksikymppinen) kertonutkin, niin mä tiesin että niiden kauniiden silmien takaa löytyy muutakin kuin se minkä ihmiset ovat oppineet tuntemaan...
      Toisin sanoen, mun siivousvimmani senkun yltyy ;D

      Poista
    7. Hmm...Täytynee selittää ainakin Ari Arffman: se oli taannoin eräs totaalikieltäytyjä (*tirsk*) joka sittemmin kuoli (rauha hänen sielulleen).

      Minä sen sijaan en suinkaan pelehtinyt noiden kaikkien kanssa, muistaakseni vain Haapoja ja Sarastuksen leimuava profeetta tulivat tutuiksi ;-)

      Nykyisin sun mielikuvasi musta on ihan osuva, nämä olivat "oi niitä aikoja" ;-)

      Poista
    8. Kiitos valaisevista tiedoista ja arvostan rehellisyyttäsi tai paremminkin kanttia koska sä kerroit niinkuin asia on eiku miten asiat ovat olleet joskus taannoin.
      Harmi vaan että sä olet muuttunut kiltiksi koska mä pohdin tätä nimeämistä ja mietin että pitäiskö munkin nimetä omani. Olisin näet kaivannut sun apuas nimen keksimisessä :D

      Poista
  7. Tuota. Kokeilitko ihan laittaa kuukkelin kuvahakuun hakusanoiksi 'jääveistoskilpailu'? Silläkin tulee ihan mukavia hittejä.

    Niija multien vaihto kukille. Sarjassamme 'asioita, joista en ymmärrä miksi?'. Meillä ei mitään multia vaihdella, eihän en luonnossakaan mitään uusia multia saa. Lisätä voin kyllä. Ehkä.

    Ja lastenkasvatuksessahan meikä on ihan käsi. Onneksi noilla on isä siitä huolehtimassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en ole - vielä koska eilen sitten ilmiintyi yks juttu jonka parissa meni aikaa ja tänään, lähinnä sen takia että koska tulin myöhään ja pyykkäyksessä & villakoirien jahtaamisessa meni aikaa, päätin käyttää tämän myöhäisen hetken blogini "huoltamiseen" ja siks en ole ehtinyt/jaksanut edes postata tai paneutua lukulistan pariin enkä oikein mihinkään muuhunkaan koska olen aika hemmetin väsynyt eikä ajatus luista.
      Tulipas pitkästi mutta kiitos vinkistä, huomenissa ehtoolla pitää paneutua siihen ja kaikkeen muuhun mikä on jäänyt tänään tekemättä.

      En minäkään tiedä miks niitä pitää vaihtaa mutta ajattelin että josko uudessa mullassa on enemmän potkua vaikka saahan noi mun rakkaat rehuni substralia mutta silti, uusi multa tuntuu jotenkin luonnolliselta (eikä tule niitä stanan pikkuöttiäisiä tai mistä minä tiedän johtuuko se mullasta mutta jotkut kiroavat ne alimpaan helvettiin. Itse olen onneksi välttynyt niiltä).

      En sinä mikään huono kasvattaja ole! Harva vanhempi jaksaa kiikuttaa mukuloitaan erilaisii juttuihin siihen tahtiin mitä sinä ja se on mun mielestä hieno juttu. Mä olen tullut siihen tulokseen että jos Obelixin voimat tuli siitä kun se putos voimajuomapataan, niin sä olet pikkumuksuna kiivennyt muuntajaan koska ei sitä teikäläisen virtamäärää muuten selitä :D

      Poista
    2. Sä olet niin kiltti <3

      Poista
    3. No hittolainen, tottahan tuo on!
      Sä kuskaat muksuja vaikka päätä särkee niin että silmissä hämärtää ja kun te sitten tulette esim. jotain leffaa katsomasta, niin sä vielä kutoa rytkäytät nuorimmaiselle villalapaset seuraavaksi aamuksi ja koska kello ei ole niiden valmistuttua kuin 00.28, päätät paistaa muutaman floridalaisen kakun (en minä niitä hemmetin nimiä muista :D ) ja about 240 pipperiä koska muksut niitä viime viikolla pyysivät. Sellainen on meidän Puskis.

      Poista
    4. Aargh, mä olen paljastunut!!

      Poista
    5. I love Puskis too <3

      Poista
    6. Jep. Puskis on rakkauskatti ♥

      Poista
    7. Onks tää nyt sitä ryhmärakkautta? :D

      Poista
    8. Tämoon just sitä :D

      Poista

Käynnistäsi kiitollinen ja kommentistasi olisin suorastaan riemuissani!
(kommenttien valvonnan takia ne näkyvät vasta hyväksymisen jälkeen ja tämä saattaa kestää jonkin aikaa)

Kiitokset tekijöille:

  • Blogger archive page > Life is so full of tae!
  • Google Friend Connect Button > NetOops blog
  • Add Related Post Widget To Blogger (linkwithin) > My Blogger Tricks
  • Contact Form > Tw!st Blogger
  • Simple Search > Blogger Buster
  • How to display linkwithin related posts only in post pages > My Blogger Desk
  • How to Remove Subscribe to Atom links from your Blogger Blog > Superwebtricks
  • How to remove quick edit and wrench icons on Blogger > Blogger Plugins