Some: 117 tiliä joista muutama käytössä

Huomenta!
Tänä aamuna se sitten vihdoin alkoi, jo pitkään suunnitelmissa ollut turhien tilien lopettaminen ja giljotiinin iloisen suhahduksen saivat kuulla Facebook (kaksi eri tiliä), Twitter (kaksi eri tiliä), LinkedIn ja NetworkedBlogs. Mitään näistä en ole käyttänyt oikeastaan ollenkaan ja listalla ensimmäisenä olevassa Facebookissa taisin vierailla viimeksi vuosi sitten ja LinkedIn’in kohdalla vastaava paussi on vielä pidempi. Facebook on varmastikin monelle hyvä kanava ja niin poispäin mutta kun tilin poistamisen yhteydessä katselin hetken aikaa sitä touhua, niin jotenkin alkoi tuntua että ao. systeemi on lopullisesti pilattu tunkemalla siihen liikaa tavaraa ja eniten vitutti ne kaikenlaiset ilmoitukset. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta hevon persettä esim. se jos joku kommentoi jonkun toisen käyttäjän kommenttia, tai jos Vähä – Köyrilän Einarilta on paskapaperi loppu ja siitä pitää ilmoittaa aivan perkeleen ärsyttävän vessaselfien kera jonka perään tulee sataneljäkymmentäyksi erilaista ilmoitusta siitä että Einarin paskapaperista on tykännyt mm. Hanna – Kaarina lapsineen ja sydämiä tälle Einarin pyttykuvalle on anettu about 43 kappaletta.
Tämä on kuitenkin minun mielipiteeni ja kuten sanoin, Face voi olla joillekin hyvä juttu.

Ajatus näiden tilien lopettamisesta on noin pari viikkoa vanha, mulla on näet huonon muistini takia ns. musta kirja jossa on joka ainoan tilin käyttäjätunnukset ja salasanat joten tekemisen puutteessa päätin päivittää ao. muistiinpanot. Ostin tarkoitusta varten uuden, kovakantisen päiväkirjan ja aloin listaamaan eri tilejä siistimpään muotoon koska näitä tilejä on vuosien varrella kertynyt 117 kappaletta, oli niitä tullut lisäiltyä vanhaan muistikirjaan aika lennokkaasti joten jälki oli sen mukaista. Tietoja lisäillessäni tulin väkisinkin ajatelleeksi että mitä järkeä tässä on? Tilejä aivan omituisiin paikkoihin, toki hyvin suuren osan muodostavat ns. kertakäyttötilit eli palvelut joiden käyttämiseen on ollut pakko luoda tili ja tälläisia ovat omalla kohdallani erilaiset kuvien muokkaamiseen tarkoitetut tilit, osa on erilaisia pilvipalveluja joiden alkuperäistä käyttötarkoitusta ei elämän/tilanteiden muuttumisen takia enää ole ja osa on taas sellaisia jotka johtuvat siitä koska olen tavallaan pakotettu käyttämään kahden suuren jätin – Microsoftin ja Googlen palveluita – niin kummankin tarjoamille eri palveluille on oltava eri tilejä. Mutta kuten sanottu, suurin osa on täysin turhia ja giljotiini tulee olemaan ahkerassa käytössä lähipäivinä sillä mä olen ajatellut että jos minä en tee tätä nyt, niin en tule sitä koskaan tekemäänkään koska tämä tilien vähentäminen/tarpeettomien poistaminen ei suinkaan siis ole mikään tämän aamun idea, vaan tätä asiaa on tullut pohdittua useammankin kerran (kuin pari viikkoa sitten) mutta joka on jäänyt tekemättä laiskuuteni takia. Turhien tilien lopettamiseen on erilaisia palveluita jotka tarjoavat apua mm. siten että sivustolla olevaan kenttään kirjoitetaan haluttu sähköpostiosoite ja palvelu näyttää mihin eri palveluihin tällä sähköpostiosoitteella on kirjauduttu. Eräs tilien tarkoittamiseen lopetettu palvelu on justdelete.me ja googlaamalla näitä löytyy lisää.

Suosittelen tätä urakkaa jokaiselle, olkoonkin että se vie aikaa ja on aika hemmetin puuduttavaa mutta mielestäni se vapauttaa ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden keskittyä siihen mistä oikeasti pitää tai mitä palvelua pääsääntöisesti käyttää. Henkilökohtaisesti minä olen tullut siihen tulokseen että pidättäydyn Bloggerissa koska se on siinä mielessä oikein, että minulla on ollut muutamia tilejä jotka ovat olleet olemassa vain sen takia että ne ovat mahdollistaneet postausten suoran ja automaattisen linkittämisen näihin palveluihin ja se väärin jos ajatellaan palvelun aktiivista käyttämistä. Tarkoitan tällä että jos sulla on mahdollisia seuraajia/lukijoita näillä tileillä, niin kyllähän heidän kanssaan pitäisi olla vuorovaikutuksessa eikä sellaista tyyppiä ole syntynytkään jonka aika riittäisi kaikkeen tähän. Tästä samaisesta syystä olen koittanut pitää lukulistani mahdollisimman pienenä koska haluan oikeasti lukea ne blogit joita listallani on ja tämä muuten oli eräs niistä syistä miks aikoinaan lopetin Järkkyneen Mielen Luostarin. Mulla oli lukulistalla parhaimmillaan 72 blogia ja kun ajatellaan että postausten tekemisen lisäksi mä kahlasin joka helvetin ilta lukulistan läpi, niin ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen että se oli saatanan ahdistavaa hommaa.
Tässä kaikki tällä kertaa ja tämä nyt oli vain minun oma näkemykseni asioihin, jokainen taaplatkoon tyylillään koska sehän on tämän netin rikkaus. Jos kaikki toimisivat samalla periaatteella niin eihän siitä tulisi mitään ja kyllästyminen olisi enemmän kuin todennäköistä.


Teille kaikille haluan toivottaa oikein hyvää lauantaita, mulla on eräs mielenkiintoinen projekti nyt aamusta mutta palaan Paimentolaan illemmalla ja siinä ohessa jatkan turhien tilieni harventamista. Niin, ja koska pyrin olemaan kriittinen itseäni kohtaan, voinkin todeta ettei maailmassa ole tyhmempää kuin Paimen joka ostaa päiväkirjan, listaa siihen mahdollisimman siistillä käsialalla vitullisen määrän eri käyttätilejä salasanoineen ja alkaa sen jälkeen poistamaan tilejä vedellen samalla henkseleitä muutama päivä sitten kirjoitettujen tietojen yli. Niinpä minulla ei olekaan vaikeuksia nähdä sieluni silmin pientä kirjakaupan myyjää, joka iloisesti hymyilee hänen katsellessaan paimenta joka klenkkaa kassaa kohti - käsissään uutuuttaan hohtava ja aivan järjettömän kallis päiväkirja. 

17 kommenttia :

  1. No on sulla sitten tilejä :D mun tilien muistilistaksi riittää yksi isohkon kauppalapun kokoinen paperi. Joskus sieltä jopa löytää niitä tarvitsemiaan tietoja. Oon koittanu pitää pienellään tätä hommaa, koska se on kyllä tosi, että netistä se kahlattava ei ikinä lopu, jos sitä alkaa tekemään. Oon lukulistaani kans karsinut, ja vähällä oli ettei tämäkin viimeksi pudonnut pois, kun ei ollu mitään kuulunut... hyvä kuitenkin, että säästin, kun heräsi henkiin ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On niitä kertynyt, aivan liikaa koska ihminen ei loppupeleissä käytä kuin muutamaa. Vähän sama juttu kuin kirjanmerkkien kanssa, sitä ajattelee että tuossapa hyvä sivusto jota saatan joskus tarvita mutta koskaan siellä ei tule käytyä ja niinpä niitä sitten kertyy mikä tarkoittaa sitä että jahka saan tilientappo - projektini loppuun, niin alan siivoamaan kirjanmerkkejä :D
      Eilen oli vaan taas näitä kurjia päiviä jotka joutuu viettämään punkan pohjalla kun muuhun ei pysty :(

      Poista
  2. Face on hyvä kanava mainostamiseen, jos on jotain mainostettavaa. Ja hyvä siinä mielessä, että sielä näkee tapahtumia, jos sellaisiin haluaa osallistua.

    Mutta blogit ovat sentään jotain! Täällä ei ole hektisyyttä, ei info- ja kuvatulvia. Vanhoihin blogiteksteihin voi palata aikojenkin kuluttua. Kymmenen vuotta blogimaailmassa ja jep, jatkuu edelleen.

    Mukavaa lauantaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Face on kenties paras sun ja Millinin kaltaisille taiteilijoille/kirjailijoille koska olen huomannut että varsinkin taiteilijoilla (kuin myös valokuvausta harrastavilla porukoilla) on hiton isoja yhteisöjä joissa esitellään töitä ja on paljon muutakin, esim. haasteita ja erilaisia tapahtumia.

      Muutoin Face on mun mielestä jotenkin kieroutunut koska se päivitysvirta joka käyttäjälle näkyy, perustuu tiettyihin algoritmeihin ja tämän takia maailmankuva jää todella pieneksi eli voidaan ihan rehellisesti puhua kuplassa elämisestä. Samanlainen juttu kuin monessa uutissyötteitä tarjoavassa applikaatiossa (esim. Yle) jossa käyttäjä voi "personalisoida" uutisensa mikä käytännössä tarkoittaa sitä että ettet sä näe kuin tiettyjä uutisia ja tällöinhän se kokonaiskuva jää perin rajalliseksi ellei peräti huku kokonaan. Sitäpaitsi kun Facesta puhutaan, niin mun tuttavien elämä on aika lailla sitä samaa joten ne päivityksetkin oli sitten sen mukaisia eikä mua todellakaan kiinnosta kuka on vaihtanut verhot tai kenen kissa on matokuurilla mutta kuten sanottu, tämä on mun mielipiteeni ja monella tämä elämä on paljon sisältörikkaampaa ja tuttavat ovat paljon eläväisempiä" eli kaikkea sattuu ja tapahtuu jolloin ne päivityksetkin ovat ihan toista.

      Sulle onnittelut kymmenestä vuodesta ja melkoinen julkkiskin sä olet - ihan syystä joten niin kirjoittamisen kuin taiteenkin saralle mä toivotan tuotteliasta tulevaisuutta!

      Poista
  3. Järkevä homma siivota turhat tilit pois.
    Naamakirja on kyllä niin suurta bisnestä kyseiselle lafkalle, että miettiköön moni siellä oleva minne kaikkialle tietonsa ja kuvansa on jo myyty. Sama juttu on monien noiden palvelujen kanssa mihin pitää rekisterötyä tai avata tili tms. Myyvät tietoja mainostajille ja yhtäkkiä huomaatkin olevasi tietoinesi ihan joka paikassa.

    Sitä kirjaasi säilytät kai koneen vieressä? :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Muutenkin kun olen näiden olotilojeni takia (kivut joiden takia hermot huonolla hapella etc.) tietoisesti ja ihan omaehtoisesti vetäytynyt syrjemmälle, niin mua ei jaksa innostaa/kiinnosta seurata mitä muut tekevät koska harvalla ihmisellä sitä elämä on muuta kuin sitä tavanomaista työn tekoa ja arjen haasteiden kanssa vääntämistä.

      Mainostaminen menee vuosi vuodelta hullumaksi mutta sitä mä ihmettelen että vaikka mulla on W10:ssä "kaikki kahvat päällä" eli olen sallinut kaiken mahdollisen, niin paskapostia ei tule lainkaan, ei millekään tilille/tilin s-postiin mikä tietysti on hyvä asia ja koska mulla on yks adblockkeri selaimissa, niin netissä roilaaminenkin on todella sujuvaa.

      Rantis, tottakai mä pidän sitä kirjaa koneen vierellä ja mulla meni toooosi kauan aikaa kun mä askartelin semmosesta kullan värisestä foliosta sen kanteen hienon tekstin: " Nettikirja (tilit, käyttikset ja salasanat) - älä hukkaa!! :D :D

      Poista
  4. Päiväkirjat, muistikirjat, journalit sunmuuthan ovat juuri nyt varsin pop. Joten kyllä ne siellä kirjakaupassa taatusti myyvät sinulle mielellään vaikka tusinoittain erilaisia muistikirjoja. Mites olis vaikka My Little Pony mustan sijasta? Totuttelen täällä ihka uuteen kannettavaan - ei meinaa näpit osua oikeille kohdilleen. Eli sama meno kuin kännykänkin kanssa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kyllä!
      Muistikirjoja on aika hemmetin iso valikoima ja sääli että ne kaikkein parhaimman näköiset ja käytännöllisimmät maksaa ihan liikaa mun budjetille.
      Mitä taasen My Little Ponyyn tulee, niin se vois toisaalta olla hyvä vaihtoehto ja sopis "teemaankin" koska mä näen lääkitykseni takia noita pieniä perkeleitä muutenkin. Hetki sitten meinaten näytti siltä että SheaSell istu näppiksen vieressä mutta kun mä huitasin sitä, niin eihän se mikään Sheasell ollut vaan se oli mun kahvimuki.

      Onnittelut uudesta kannettavasta!
      Itse olen ajatellut niin että jos saisin myytyä hybridini ja kannettavan, niin ostaisin sen Lenovon...olikohan se nyt joku näistä Yoga - malleista jossa on ns. "halo" - näppäimistö eli siinä ei ole varsinaisia näppäimiä vaan näppiksenä toimii iso kosketuslevy. Ihan siitä syystä että mä tykkään matalanäppäimisistä koneista koska sormia pystyy liu'uttamaan ja näin kirjoittamisesta tulee paljon nopeampaa ja vaivattomampaa.

      Poista
  5. Tämäpäs oli hyvä muistutus. Muuten koti on jo aika hyvin raivattu -ei raivottu kuitenkaan siivotessa- mutta tämä asia on jäänyt hoitamatta. Ehkäpä innostun jo tänään katsomaan omat käyttäjätilini läpi, kirjaa olen pitänyt ahkerasti, joten sen puolesta pitäisi olla aika helppoa. Mun salasanakäyttäjätunnuskirja on muoviboxissa, sen päälle laitettu maalarinteippi, jossa lukee "lanttulaatikkoa ala birgitta" ja paketti on tallennettu pakkaseen alimpaan lokeroon.

    Voin lyödä vetoa, ettei kukaan muu kuin minä koske siihen =D

    Mitä parhainta sunnuntaita sinne!

    ps. kyllä katrihelenaa laulavat ovat huippujengiä, osasin pienenä venyttää "vasten auringonsiltaaaaaaaaa" niin pitkään, että helenankin laulu oli loppunut yskänkohtaukseen ennen kuin itse lopetin ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mielettömän hyvä jemma!
      Pakastinta en olekaan tullut ajatelleeksi mutta se lienee yksi parhaista koska ihmiset eivät ylipäätään ole (laiskuuttaan) halukkaita sulattelemaan mitään safkaa, se kun pitää saada heti ja oi kyllä! pakastin on siis kertakaikkisen hyvä paikka :D

      Hittolainen!
      Ei sulla ole sattunut jäämään mitään äänitallennetta noilta ajoilta koska mikään ei olisi piristänyt tätä kurjasti alkanutta viikkoa paremmin kuin tämä sun esitykses!

      Mukavaa tiistaita <3

      Poista
  6. Mun salasanat mahtuu vajaalle kolmelle a4:lle, jotka on muistitikulla ja kotona. Töipaikan koneisiin ja ohjelmiin on kans omat salasanat, ne on noilla samoilla papereilla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, fonttikoko on kaksi ja salasanat luetaan järjettömän suurennuslasin avustuksella :D
      Ei vaan, mun täytyy tehdä tuo inha työ loppuun mutta tässä on taas viime postauksen jälkeen oltu punkan pohjalta kun en ole päässyt liikkumaan ja se on kyllä asia mikä masentaa.

      Poista
  7. Minä oon facesta lomalla, luultavasti lopullisesti, meni kiinostus siihen hommaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Homma on mennyt sairaaksi, ainakin niistä ajoista (2012 -2013) jolloin olin aktiivikäyttäjä ja koska noita digitalisointiin liittyviä sivustoja tulee seurattua, niin siellä on ollut juttua myös tästä Facen mobiilisovelluksesta joka on niin saatanallinen virtarohmu että sen kokonaiskulutus on 20 - 30% kokonaiskulutksesta. Riippuu tietysti kännykän mallista, akun kunnosta yms. mutta helvetisti se vie virtaa.
      Mä lopetin tykkänään enkä ole katunut pätkääkään. Face tarjoaa 30 päivän "katumusaikaa" jonka jälkeen se tili oikeesti lopetetaan ja Twitterillä tämä vastaava aika on kaksi viikkoa. No, en aio palata kumpaankaan palveluun.

      Poista
    2. Hei muuten, huomasin nt aamulla (13.12) että oot liittynyt Paimentolan porukoihin! Tervetulemas ja toivottavasti viihdyt!

      Poista
  8. Nyt vasta huomasin että en ole liittynyt, luulin että olen. Facesta vielä, kännykässä mulla ei ole ollut sitä ikinä, rajottanut sen käytön pöytäkoneelle. Perkeleellinen virtasyöppö tosiaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eipä mitään, mukava kun liityit.
      Joo, se on kyllä mieletön nappaamaan virtaa mutta eipä noita ihmisiä tunnu tällaiset jutut kiinnostavan - se on se päivitysten teko ainoa mikä kiinnostaa :)

      Poista

Käynnistäsi kiitollinen ja kommentistasi olisin suorastaan riemuissani!
(kommenttien valvonnan takia ne näkyvät vasta hyväksymisen jälkeen ja tämä saattaa kestää jonkin aikaa)

Kiitokset tekijöille:

  • Blogger archive page > Github/jhwilson
  • Google Friend Connect Button > NetOops blog
  • Add Related Post Widget To Blogger (linkwithin) > My Blogger Tricks
  • Contact Form > Tw!st Blogger
  • Simple Search > Blogger Buster
  • How to display linkwithin related posts only in post pages > My Blogger Desk
  • How to Remove Subscribe to Atom links from your Blogger Blog > Superwebtricks
  • How to remove quick edit and wrench icons on Blogger > Blogger Plugins