Dementiaa ja EU -direktiivi AR778elec-FCEB:n mukaisia jouluohjeita

Tänään on jonkun tärkeän ihmisen syntymäpäivä mutta minä en muista kenenkä ja se on kurja juttu. Siis minulle tärkeän, en pahemmin piittaa julkimoiden tai muiden syntymäpäivistä enkä pahemmin juhli tuttujenkaan mutta on olemassa kourallinen ihmisiä jotka ovat minulle tärkeitä ja sen tähden nuo päivät pitäisi muistaa. Vaan kun en muista tämän pääni takia ja vaikka moni puhuu enemmän tai vähemmän leikillään dementoitumisesta, niin minulle se on ongelma sieltä pahimmasta päästä. Hyvä esimerkki viime viikolta jolloin kävin hakemassa yhden tyypin yöllä lentokentältä ja kun valittelin väsynyttä oloani, niin tämä kyydittävä vannotti että laittaisin tekstiviestin kun pääsen kotiin ettei hänen tarvitsisi olla huolissaan. Lupasin laittaa mutta kotiin päästyäni täppäsin tapani mukaan puhelimen kiinni koska meikäläinen arvostaa vapaa -aikaansa sen verran etten halua ihmisten soittelevan jonnin joutavia puheluita. Jos on todella tärkeää asiaa niin sitten se perse on nostettava sohvasta ylös ja tultava sanomaan, ei sen vaikeampaa ole ja sen mitä olen huomannut, niin sitä todella tärkeää asiaa ei ole kenelläkään vaan puhelut ovat lähinnä ”soitin nyt kun mulla ei ole muutakaan tekemistä” - tyyppistä paskanjauhantaa ja sitä minä olen kuullut ihan tarpeeksi. Sama juttu muuten arkena, heti kun pääsen kotiin niin puhelin menee kiinni ja se myös pysyy aina seuraavaan aamuun asti.

Eksyin taas paatoksellisiin horinoihini mutta suotakoon se anteeksi sillä imuroin juuri löylykauhallisen erilaisia raksuja jotka ohjaavat sekä motoriikkaani (ehkäisevät mm. itseni pieksemisen joka on muuten vähän helvetin noloa [paikalla olevien mielestä] pankissa, kaupan jonossa ja erityisesti Kelan tiskillä jossa moinen omaan turpaan paukuttaminen herättää suoranaista hämmenystä) että pään sisäistä huojuntaa josta kenties parhaimpina esimerkkeinä eläimelliset karjahtelut ja hysteerinen kirkuminen, pikkuväen olkapäiltä hätistely, pakonomainen ja monta kertaa päivässä toistuva Tiernapojat - esitys med se vitun tinatähden veivaaminen sekä monia muita, lähinnä erilaisista harhoista johtuvia liikesarjoja. 
Nonni. Eksyin vielä kauemmas aiheesta mutta piti sanomani siitä lähettämättä jäänestä tekstarista että seuraavana aamuna herätessäni (no ai saatana, jokainenhan herää aamulla....yleensä) ja laittaessani puhelimen päälle, ystävällinen viestikeskus välitti kaikkiaan kahdeksan yön aikana tullutta viestiä joissa tiedusteltiin sangen huolestuneena että olenko päässyt turvallisesti kotiin. Tuli kiire laittaa vastausviesti. Nämä tämmöiset ja muut vastaavat ovat niitä juttuja joita ei pitäisi unohtaa. Ihan sen takia ettei toisten tarvitsisi miettiä. Olen koittanut toittottaa ihmisille etten jätä asioita tekemättä ilkeyttäni vaan unohtamisille/tekemättä jättämisille on selkeä syy mutta aika usein saan vastaukseksi että joo joo, ei sun ikäisellä voi olla dementiaa tai mitään muistihäiriöitä. Tervetuloa mun pääni sisään niin näette että ne muistihäiriöt ovat sieltä lievemmästä päästä mutta tosiasia joka ei muuksi muutu.


Ei hyvää päivää...

Tänään on hyvä päivä sillä minä pääsen korkeuksiin koska kuluvan viikon aikana pitäisi maalata yksi kiinteistö ja parhaimmillaan se vaatii kahdeksantoista metrin korkeudessa tapahtuvaa työskentelyä. Eilen, puoli yhdekän aikaan illalla kävin vastaanottamassa nostimen ja tänään sitten pitäisi alkaa kun ovat luvanneet täksi viikoksi suht lämpöisiä kelejä. Vesiohenteisilla maaleilla homma onnistuu vielä näin vuosin mutta liuotepohjaisilla alkaa olla turhan kylmät kelit, aamun pitkälle kestävän kasteen ja illalla suht aikaisin kylmenevän kelin takia. Maalaminen on aivotonta hommaa ja siinä tulee ajateltua jos jonkinlaista ja se taasen johtaa omituisiin tekoihin kuten joulusaarnoihin jollaisen pidin jokusia vuosia sitten. Päivä oli aatonaatto ja olin asentamassa ilmastointilaitteita erään kiinteistön katolle tai oikeastaan mulla ei ollut kuin viimeistelyhommat jäljellä ja kun sain ne tehtyä, niin mietin mitä että mitäs nyt sitten tekis ja siitä se lähti. Koska oli varhainen aamu ja näin ollen vielä täysin pimeää, hain kiinteistössä sijaitsevasta varastosta mattorullan sielun eli neljä metriä pitkän pahvirullan ja ajelin nostokorilla korkeuksiin. Virittelin putken nojaamaan puomia vasten ja aloitin joulusaarnani joka ei ollut perinteinen vaan paremminkin EU -direktiivi AR778elec-FCEB (ns. ei jessus mikä sähkölasku -direktiivi joka pitää sisällään ohjeistuksen joulun ajan sähkönkäytöstä paloturvallisuusliitteineen) mukainen ja litrugiseen tapaan jodlaamalla esitetty luettelonti niistä asioista jotka tulee ottaa huomioon erilaisissa jouluvalmisteluissa ja se meni jotenkin alla kuvatun mukaisesti (en millään muista kaikkia). Kuvitelkaa saatanallinen pimeys ja tuomiopäivän lailla roikaava ääni niin pääsette paremmin tunnelmaan. Nimet jouduin keksimään koska olin vieraalla paikkakunnalla mutta uskonpa ettei siihen kukaan kiinnittänyt huomiota koska paikkakunta oli sen verran iso ettei siellä kaikki varmastikaan tunteneet toisiaan.

Rahikaisen muijan kannattais tsekata se ikkunalla palava kynttiläää...saattaa olla että verhot roihahtaa näillä näppäimilläää...”
Mikäli ostit sen käsissäsi olevan paketin Ikeasta niin kais älysit säilyttää takuulapuuun ja ostaa purkin ylimääräistä erikeeperiäää...kais tiijät mitä mä meinaaaaan..”
Järvinen oi Järvinen ota se se saatanan kuusi jo vihdoin jo sulamaan...voipi olla muuten haikiaa koristella sitä harvaoksaista tönkköäää....äläkä käytä niitä viime jouluna varastamiasi kynttilöitä koska koko setti on aivan paskanaaa...”
Tänne korkeuksiin saa heitellä kinkkuaaa jos kellä sattuu olemaan valmiinaaa..”
Mikäli joku ajattelee soittaa poliisit niin kehottaisin harkihtemaan kahrestii...ei meinaten onnistu livekalan jäystäminen legot perseessäää...”
Piparkakkutaikinaan kannattaa jauhaa mielialalääkkeitää...rauhoittaa kakaroita kummastii ja aatto sujuu kelveemmiiinn..”
Sähkölaitos ilmoittaa häiriöistä virranjakelussa kello kahresta etiäppäin...päättymisajankohta on korkeemmas käresss...joten se siitä kinkustaa-aaa-aaaa...”
Täällä taivaassa on muuten aika hemmetin kylmää....vastoin kaikkia ennakko-odotuksia....harpun soitto on suht haastellistaaa...etten sanossss (sutillista vihunaa)...”


Toki joulussa on monia hyviäkin puolia.

Jotenkin tuohon tapaan se meni mutta parinkymmenen minuutin päästä oli pakko lopettaa koska mun tuli kylmä ja kadulla näkyi liikettä kun ihmiset aloittivat sen jokajouluisen ja helvetin typerän ”tässä on hyasintti ja suklaarasia sulle – oi kiitos, onko tämä hyasintti ja suklaarasia mulle – rallinsa juosten päättömänä ovelta ovelle se teennäinen hymy naamallaan. Anteeksi nyt vaan kaikki jouluihmiset mutta minen kestä sitä tekopyhää meinikiä. Jaa en vai? Tämähän on jumalauta jo toinen jouluaiheinen postaukseni tälle vuodelle ja jouluun on vielä reilu kolme kuukautta aikaa! Oh my, pitääkin tarkistaa lääkitys ja katsoa ettei noi mun ihgut lanttu-, peruna-, maksa – ja pahvilaatikot vaan pala tuolla uunissa ja rosollikin pitäisi saada alulle ja lahjat on vielä ostamatta enkä mä muista millään miten paljon sitä kesällä tiestä irti kaavittua livettä piti laittaa siihen pakastimessa mammittelevaan fisuun...voi elämä. Onneksi sentään jotain on tehty sillä mä olen saanut iskettyä juhannuskoivut rapun pieleen (ja osittain yhteen rapuunkin) und tippaleivät paistettua ja se on paljon se.



Teille kaikille haluan toivottaa oikein hyvää maanantaita ja alkavaa viikkoa – älkää meikäläisen jorinoista välittäkö sillä huomasin just että mä olen ottanut mielipidelääkkeitteni sijaan eukon e- pillereitä ja nyt sattuu tisseihin ihan älyttömästi.



21 kommenttia :

  1. Onpa siinä iloinen joulukuusi... se on varmaan syöny niitä mielipidepipareita. Mutta kuule; paistoin mieki joulutorttuja eilen pellillisen eli yhdeksän kappaletta. Sain eräältä erittäin ystävälliseltä henkilöltä kaiken muun muassa pakastettuja, paistovalmiita joulutorttuja, joiden parasta ennen ei yllä jouluun asti. Vielä niitä riittäis muutama kymmenen tuolla pakastimessa...
    Matkalla sinne tortunsaamapaikkaan näin hirsitalon, jonka alimpia hirsikerroksia remontoitiin tai ties vaikka olis nostettu koko taloa, ja heti sie tulit siitä mieleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minen tajua miksi ihmiset rääkkää jälkeläisiään pukemalla heidät aivan älyttömiin virityksiin. Se on sairasta.
      Mun ninjantähteni on vielä tekemättä, siis ne jota jouluna heitellään mutta olen mä muutaman kokeiluerän tehnyt ja huomannut että ne tuntuvat palavan tänä vuonna herkemmin kuin aikaisemmin. Oisko laittaneet Wattenfallilta lisää potkua hellaan?

      Teilläpäin on oikea asenne kun siellä kengitetään ja jos vielä ajelet ohitse nin menet antamaan niille pusut koska ovat sen ansainneet :D

      Poista
  2. Joulu on kammottava! Kaikki juhlat ovat kammottavia, välteltäviä pakkorakoja... Paitsi ne ihan omat juhlat, jotka joka yö ottavat paikkansa painijaisten seassa. Vinkkinä kuitenkin, että nuorisolle ja / tai vaimolle ennen joulua piristäviä: hoituu tuo siivous kivasti eikä mene niin paljon ruokaa. Aivan kääpiöille rauhoittavia, että ovat hiljaa. Itse voi nauttia luonnontuotteita, että olisi edes niiden kanssa omaa kivaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joulu on yksi pitkäveteisimmistä pakkojuhlista ja ainoa hyvä asia siinä on hieman parempi ruoka kuin arkena.
      Hyvä vinkki ja kiitos siitä, mun täytyy hommata Varjojen Maasta vaimolle hieman A - vitamiinia ja itselleni jotain piipuntäytettä. Hmm....ottaisko Hobbiti - vai hippaheinää ;D

      Poista
  3. Ei hitto vie, just olen ikkunan pesusta selvinnyt niin täällä tulee joulunvalmisteluohjeita.
    Tänä vuonna taidan ottaa rauhokkeita ja nukkua joulun yli, ei jaksa nyt :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja en tiedä onko kyseessä tärkeä henkilö, mutta mm Agatha Christie on syntynyt 15.9

      Poista
    2. Agatha on sitten syntynyt samana päivänä kun mun ex -vaimoni joten draamaa ei tuosta päivämäärästä puutu! :D
      Mä sain muuten kans ikkunat pestyä ja hyvä niin koska jo näillä keleillä ( +10 astetta tai alle) mun sormet vetää valkoisiksi enkä tunne niillä mitään. Hemmetti sentään.

      Poista
  4. Dementia tuo kauhea tauti joka vie miehen ja naisen kamalaan tyhjyyteen.
    On mun ja isännän suvussa sitä ja ei mitään kaunista katsottavaa. Jostakin syystä en enää kevein perustein heitä herjaa joka muisti ongelmasta.

    Joulusta ei sitten mitään, mutta jos sinun äänellä tuomiopäivä julistetaan,niin tungosta riittää niihin bileisiin.

    Oi jee,sulla on mun rinnat :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole dementia kivaa ei ja sympatiani sille ken sitä sairastaa koska se tekee tämän elämisen vähän helvetin vaikeaksi. Kaikki pitää kirjoittaa muistiin ja sitten niitä muistilappuja on joka paikassa..

      Tuomiopäivä julistetaan sitten aikanaan ja kyllä, Korkeimpien Voimien kanssa ollaan sovittu että mä saan olla kuuluttajana :D

      Ei mun tisseistäni voi etes puhua samana päivänä kun sun rinnoistasi koska nämä meikäläisen daisarit ovat oikeastaan rintojen röntgenkuvat eivätkä mitkään kunnon pallukat :P

      Poista
  5. Jaahas, tää hävittää joka kerta mun kommentin, ellen ole jo valmiiksi sisäänkirjautunut. Ja usein en ole...

    Sitä vaan, että oiskohan tuokin kuusi sellainen, jonka päälle kissat tykkää kiivetä ja kuseksia... Taidan olla vähän negatiivinen, mutta pidetään ne kuuset kuusina ja pennut pentuina, eikä sitten kumpiakaan aitona tähän osoitteeseen kiitos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa se johtuu siitä....minä jo ajattelinkin kun ei ole omalle kohdalleni sattunut.
      Mä olen samaa mieltä sun kanssasi koska mua ärsyttää tuollaiset helvetin omituiset systeemit joita pumpulikansa varmaan pitää hirmu ihguina.

      Poista
  6. Jospa sie tunnet jonkun Sirpan, ja se viettää tänään nimpparia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ex -muija oli Sirpa mutten minä sen nimppareita muistele mutta mua ärsyttää kun en ole vieläkään saanut päähäni kenen synttärit tänään on. Mun tuurilla se tulee mieleen joskus loppuviikosta. Kiitos kuitenkin kun koitit virkistää mun muistiani <3

      Poista
  7. MInä haluan kanssa uunissa paistettua pahvilaatikkoa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kultaseni, mä laitan tulemaan sulle postissa koska nuo paistetut pahvilaatikot eivät mene pilalle ja ne kestää kovaakin käsittelyä eli ovat ns. Itella - suojattuja valmisteita.

      Poista
  8. Mua jäi lähinnä kiinnostamaan nämä sun kuutamourakointisi. Vaikka sulla kuuluu olevan duunarit vakiporukkaa, niin sopiskos sinne sekaan kuitenkin vielä yksi utelias ja kokeilunhaluinen? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta helvetissä sopii ja susta kuule tehdään lattiaporukan pomo! Ne on vähän vallatonta porukkaa kun ne on ollut niin vähän aikaa mullissa etteivät oikein tahdo uskoa sitä tosiseikkaa että henki on pois ja koittavat sen tähren lähteä hiihtelemään milloin minnekin :D

      Poista
  9. Tänään on muuten tasan sata päivää jouluaattoon. Revi siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D
      Jumaliste. Nyt ninjantähtiä leipomaan.

      Poista
    2. *ojentaa kaulimen* Hyvää ötyä.

      Poista
  10. Kiitos (vaikka vähän myöhässä tuleekin)

    VastaaPoista

Käynnistäsi kiitollinen ja kommentistasi olisin suorastaan riemuissani!
(kommenttien valvonnan takia ne näkyvät vasta hyväksymisen jälkeen ja tämä saattaa kestää jonkin aikaa)

Kiitokset tekijöille:

  • Blogger archive page > Github/jhwilson
  • Google Friend Connect Button > NetOops blog
  • Add Related Post Widget To Blogger (linkwithin) > My Blogger Tricks
  • Contact Form > Tw!st Blogger
  • Simple Search > Blogger Buster
  • How to display linkwithin related posts only in post pages > My Blogger Desk
  • How to Remove Subscribe to Atom links from your Blogger Blog > Superwebtricks
  • How to remove quick edit and wrench icons on Blogger > Blogger Plugins