39 asteen kiitoskirje

Otsikon ilmoittamassa kuumeessa mennään mutta kun olotila ei salli sitä 24h/vrk sängyssä makaamistakaan, niin päätin kertoa todella hienosta sivustosta jossa olen vieraillut nyt muutamana iltana kun olen yrittänyt hyödyntää tätä flunssasta johtuvaa kotiarestia ja olen yrittänyt saada omaa blogiani kuntoon. Nimittäin siihen parhaimpaan kuntoon.

Onneksi maailmassa on Hannu Ala – Harjan kaltaisia ihmisiä jotka jakavat tietoa meille tietämättömille ja Hannun muuten löydätte täältä http://www.google-optimointi.com/ . Minulla ei ole kunnia tuntea miestä, joten linkittäminen ja hänen mainostamisensa perustuu ihan siihen että olen jo pitkään etsinyt tämän kaltaista sivustoa missä meille tyhmemmille selvitettäisiin mitä tarkoittavat erilaiset termit ja mikä niiden merkitys on. No joo, nyt moni teistä vanhemmista ja jo Luostarin aikaan mukana olleista ajattelee että taas se vatipää räplää bloginsa koodia vaikkei osaa ja niinhän minä itseasissa teenkin, tosin sillä erotuksella että Luostarin koodiin minä lisäsin koko ajan ihme koodinpätkiä tietämättä miten se vaikuttaa mutta nyt minä päinvastoin yritän poistaa kaikkea turhaa ”Opi, varmistu ja poista vasta sitten” - periaatteella. Miksi? No lunnollisesti sen takia että tämä mun niin rakas Jurttani elikkäs blogini näkyisi mahdollisimman hyvin laitteesta tai selaimesta riippumatta ja ilman turhia odotteluja. Moni saattaa ajatella että turhaa kikkailua ja ajanhukkaa mutta nyt täytyy muistaa se ettei kaikilla ole huippunopeita ja 4G – verkossa olevia koneita/laitteita ja ennen kaikkea se, että minä kuulun Tundran perimmäisten osien prepaid – heimoon, tekee tästä kaikesta touhusta enemmän kuin perusteltua. Te ette voi kuvitella miltä tuntuu hallinoida blogia, kun sivulta toiselle tai hallintapaneelista blogin etusivun puolelle siirtymiseen kuluvan ajan kestäessä ehtii rakentaa yhden omakotitalon ja naapurin juuri syntynyt Emma pääsee ripille. Lievästi sanottuna se v*******.


Kiitos Hannu Ala – Harjan ja Googlen verkkovastaavan sivuilla olevien työkalujen, olen tässä jo hieman onnistunutkin mutta vielä olisi tehtävää ja se on sellaista mihin mun palikat eivät tällä hetkellä riitä. Mobiilipuoli on verkkovastaavan työkaluista löytyvän PageSpeed Insights – testin mukaan täysin virheetön ja samainen PSI ilmoittaa käyttökokemuksen olevan 100/100.
Sekin on asia mitä minä en jumalauta ymmärrä; miten mobiilipuoli voi olla kunnossa ken kerran sivuni yläosassa on kolme hahmotusta haittaavaa/estävää CSS – koodinpätkää eikä tuo html – puoli ole niin hyvällä hapella kuin pitäisi. Täten PageSpeed Insightsin ilmoittaa tietokonepuolen olevan 67/100 ja tuo on luku jota ei pitäisi näyttää pakkomielteistä(kin) kärsivälle hullulle. Se kun nimenomaan pitää olla 100/100 eikä yhtään vähempää. Verkkovastaavan työkalut ovat kyllä hyvät sellaiselle joka taitaa koodaamisen mutta me tyhmät emme saa niistä irti niin paljon kuin olisi tarvetta. Suurelta osaltaan – tai ainakin oman kokemukseni perusteella – tämä johtuu siitä, että kun klikkaa korjausehdotuksia tai korjaamiseen viittavia työkaluja, niin jo vain kieli vaihtuu lontooksi ja se oli sitten siinä. Toisaalta verkkovastaavien työkaluilla pääsee tutkimaan ja testaamaan omaa sivuaan sangen helposti ja sieltä myös näkee kuka on jättänyt eväst eväspapereitaan tänne Jurtan lattialle sekä monta muuta juttua. Olkoonkin että samainen asia josta nyt kerron, on esitetty ihan suomenkielellä em. työkaluissa, opin tämän hyvin yksinkertaisen (juu, saa nauraa mutta kun nämä jutut on mulle täyttää hepreaa) asian vasta kun vierailin Hannun sivustolla. Katsokaas kun vuoden 2012 syyskuusta lähtien jolloin Luostari perustettiin, myöhemmin räjäytettiin ja jonka jälkeen minä ryhdyin paimentamaan, on mun blogini ollut vailla nimeä! Tosi on, sanoisi sen nurin menneen oravapankin johtajakin mutta kiitos Hannun Jurtalla on ollut nyt muutaman päivän nimi kaikkine kuvauksineen. Saattaa tuntua toisista (yhtä tietämättömistä) perin oudolta jutulta mutta niin se vaan on ja tästä parannuksesta iso kiitos Hannun GOC:llle (← täysin omavaltainen lyhenne). <title> <title> välissä kun oli jotain muuta kuin blogin nimi kuvauksineen.

Daa, lisäksi mulla näyttää olevan rapia 800 indeksoimatonta sivua joista olen ihan kuutamolla mutta epäilen sen liittyvän chat – boxiin johon on ao. palveluntarjoajan toimesta tehty muutamia, minun pyytämiäniä toimenpiteitä. Kaiken lisäksi mun html ei ole validia ja sen vois kuuleman (lukemani) mukaan survoa pienemmäksi mutta minen pakkaa lontooks mitää ja mitä tuohon valid- juttuun tulee, niin asian tiimoilta vilkkui sellaisia asioita kuin UTF8? joka melestäni viittaa internetiä riivaavaan ultimate tortured f*** – tiedostoon eli äärimmäisen huonosti kohdeltuun pimpaimeen. En minä tiedä mutta jotain siellä on häikkää ja näiden perkeleen CSS – sekä validointien kanssa menee varmaan jokunen kuukausi. Tiedoksi niille jotka meinaavat nyt huutaa mulle niin lataan joka kerta varmuuskopion ennen mitään sen syvällisempiä ronkkimisia enkä minä noihin vikoihin puutukaan ennen kuin opin miten mä pääsen niistä eroon. Sen sijaan olen oppinut näiden muutaman päivän aikana että liiat javascriptit sun muut ovat pahasta ja poistelinkin niitä sitten niin innokkaasti että Google meinasi etten ole enää oman blogini omistaja. Meni taas jokunen tunti ja pääsi pari tuhatta perkelettä ennen kuin sain asian taas kuntoon.

Joku voi tuumia että kannattaako tämä mutta kun kerran toimeen on ryhdytty, niin tehtäköön se sitten loppuun saakka sillä kesken jätettyjä asioita minä vihaan. Mitäs muuta...niin, Hannun sivustolla on muuten pari linkkiä joista pääsee katsomaan rankkauksensa sekä oman bloginsa luotettavuuden ja voinkin todeta että McAfee, Google safety browsing ja Yandex safety pitävät tätä rakasta jurttaa turvallisena eikä siitä ole kauaa kun WebInspector sanoi samaa, joten sen puoleen asiat on niin kuin niiden pitääkin. Sen sijaan masennuin sivustoni arvosta joka tällä hetkellä näyttäis olevan hikiset 17,- dollaria eli rapia 10,- euroa. Siinä on kyllä pakko olla joku virhe koska onhan tämä nyt ainakin 18,- taalaa ellei peräti kaksikymmentä. Selvennykseksi sanottakoon että uudet sivut liittyvät juurikin tuohon etusivun siistimiseen ja siksi toisekseen Bloglovin'in puolelta käy sen verran porukkaa että oma linkkisivu oli aiheellinen. Mitä taasen tuohon About Me – sivuun tulee, niin se poistui omalle sivulleen osittain samasta syystä (tekstin jälkeen näkyvä profiili on tunniste -syistä) ja myös sen takia että kuvausta voi laittaa hieman enemmän kuin Bloggerin valmiina tarjoamaan. No voihan siihenkin laittaa tietysti pitkän stoorin mutta voitte helposti kuvitella miltä se näyttäisi etusivulla. Niin, ja tarvittavan koodin saa täältä: http://www.southernspeakers.net/2011/01/blogger-custom-profile.html . Siihen täytyy vain muuttaa tietyt tiedot niin, että ne vastaavat omaa profiilia/tietoja.
Kuva on commons.wikimedia.org.:in

Lopuksi: Omat typerät lausahdukseni jätettäköön omaan arvoonsa sillä niillä ei ole todellakaan tarkoitus vähentään Hannu Ala – Harjan tekemää työtä vaan päinvastoin, toivon linkityksen auttavan muita samankaltaisia ihmisiä jotka eivät ymmärrä koodaamisesta ja sen merkityksestä yhtään mitään. Ko. sivustolla on todella hyvien ja helppotajuisten esimerkkien avulla selostettu kaikkea mitä sivun tulee sisältää ja miten sekä näiden toimenpiteiden vaikutukset. Varsinkin ne jotka pyörittävät yritystoimintaansa nettisivujen kautta tai käyttävät niitä oman tuotteensa/tuotteidensa markkinointiin, kannattaa vierailla tuolla sivustolla josta löytyvät muun informaation lisäksi niin yrityksen kuin Hannu Ala – Harjankin yhteystiedot.

Minä puolestani toivotan kaikille oikein hyvää sunnuntai – iltaa.


6 kommenttia :

  1. Mä en ymmärtänyt mitään, mutta onneks mun ei tarviikaan. Kunhan Oma Paimen on Happy, niin mäkin oon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei aina tarvi ymmärtääkään ja pääasia että oot happy!

      Poista
  2. Mä en tajunnu suht mitään mut sovitaan JEE!
    Onpas sitkiä kuume :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D
      Kuume on tosi sitkeä ja eilen sain kuulla naapurilta hänen kaveristaan joka on taistellut kuukauden tämän samaisen taudin kanssa.

      Poista
  3. Sitkeä on sun tauti. :-/
    Ettei vaan nyt olis jo jotain muuta kuin pelkkää lenssua? Koitahan nyt parantua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mutta onneksi sain ajan päivystykseen jotta saan antibiootit kun ei tämä normi raksuilla tunnu helpottavan yhtään.

      Poista

Käynnistäsi kiitollinen ja kommentistasi olisin suorastaan riemuissani!
(kommenttien valvonnan takia ne näkyvät vasta hyväksymisen jälkeen ja tämä saattaa kestää jonkin aikaa)

Kiitokset tekijöille:

  • Blogger archive page > Github/jhwilson
  • Google Friend Connect Button > NetOops blog
  • Add Related Post Widget To Blogger (linkwithin) > My Blogger Tricks
  • Contact Form > Tw!st Blogger
  • Simple Search > Blogger Buster
  • How to display linkwithin related posts only in post pages > My Blogger Desk
  • How to Remove Subscribe to Atom links from your Blogger Blog > Superwebtricks
  • How to remove quick edit and wrench icons on Blogger > Blogger Plugins