Kinuskille maistuvat koettelemukset


Some:n jumalat eivät tule katselemaan hyvällä tätä antisosiaalista elämääni Blogspheren aavikoilla, jota vietin eilen ja jota joudun viettämään vielä tänään mutta teen parannuksen heti kun tämä projekti lähtee etenemään omalla painollaan. Joudun ainakin vielä tänään hylkäämään teidät näin aamusta mutta isoja toiveita on, ettei tänään menisi niin myöhään kuin eilen sillä olin kotona vasta hieman ennen iltayhdeksää. Ei tuo nyt mikään myöhä kellonaika sinänsä ole mutta kun on koko päivän syömättä (hell yeah, se eurojen puute) niin kotiintulon hillitön syöminen ja lämmin suihku saivat aikaan sen että sammuin sohvalle. Eukon herätellessä joskus puolenyön aikaan (oli menossa itse nukkumaan), hän kertoi että olin kyllä saanut läppärin auki mutta siihen se oli sitten jäänytkin tapetit käpristävän kuorsauksen myötä. Pahoittelen tapahtunutta, kiitän kommenteista ja yritän taas lukaista muutaman blogin ennen maailmalle lähtöäni mutta muistakaa etten ole hyljännyt teitä – nyt vaan on yksinkertaisesti tilanne jossa vuorokauden tunnit eivät oikein riitä.

Vastaavanlainen tilanne mitä kohteessa

Olisittepa nähneet olemukseni eilen! Yltä päältä jauhojen ja paistorasvan muodostaman tatinan peitossa, turvakenkien pohjia koristi valehtelematta noin puolentoista sentin paksuinen paistorasvan muodostama kitti ja tuoksuin/haisin hyville leivonnaisille sen verran paljon että jopa Aljoh, joka yleensä tervehtii iloisesti suudellen, ei noteeraannut ryppyistä naamaani vaan keskittyi nuuskimaan haalareitani hännän heiluessa metronomin lailla. Haistelusessiota seurasi paheksuva tuhahdus Aljohin tajutessa ettei tuo kotiin saapunut läskipää ollutkaan jemmannut munkkeja tai muita herkkuja haalareihinsa. Oi kyllä, projekti on erään leipomon saneeraus joka eilen aloitettiin tuotantotilan ensimmäisen lohkon koneiden siirrolla jotka oli saatava pois remontin alta. Hemmetin painavia myllyjä etten sanoisi ja kun ne vielä pestiin lastauslaiturilla – ennen perusteellisempaa käsittelyä – höyry(paine)pesurilla, niin voi se suloinen räpsä sentään kun lattia oli liukas! Ei auttanut vaikka lattiaakin välillä pestiin kun koneista tuli uutta tatinaa koko ajan ja näin koneiden siirrosta tuli hieman haastellisempaa. Voimavaunujen kyydissä kun on jokunen sata kiloa painava mötikkä niin pito on enemmän kuin tarpeen. Sunnuntaina mikäli armoitetut lattiamiehet antavat luvan, koneet siirretään takaisin tuotantotilaan mutta tällä kertaa tarkoin harkittuun järjestykseen entisen kaaoksen sijaan. Tilanne on nimittäin ollut se, että kun uusi kone on hankittu, niin se on sijoitettu siihen kohtaan lattiaa mikä on ollut vielä vapaana ja tuohan ei ole se järkevin malli mutta minkäs teet, kasvava yritys jolla on velkaa eli koneiden on pyörittävä koko ajan niin ei siinä ole aikaa eikä mahdollisuutta jatkuvasti kaikkia koneita pyöräytellä paikasta A paikkaan B. Remontin jälkeen kaikki on kuitenkin toisin. Sitten kun tuotantotilat on saatu valmiiksi, siirrytään alakertaan joka käydään perusteellisesti läpi niin varastojen kuin sosiaalitilojenkin osalta ja leipomon väki saa mm. täysin uuden saunaosaston uudistettuine pesuhuoneineen. Homma siis riittää mutta ei se mitään (mä en voi olla hehkuttamatta) sillä kun tuotantotilat ovat valmiit ja alakerran remppa alkaa, niin enkelit laulavat ja peristaltiikka pörrää kaikkien niiden ihanien munkkien, leivosten ja erilaisten leipien muodossa. On se vittumaista mennä töihin kun saa juuri valmistunutta kermamunkkia tai hiivaleipää kahvinsa kanssa. Pyydän anteeksi koska nyt tuli syyllistyttyä pöyhkeyteen ja tosiasiassa mun on kysyttävä teiltä, että olisiko kenelläkään mahdollisuutta tulla töihin? Rahallista korvausta vastaan tottakai ja toimenkuva on helppo; Asut ja elät meillä, aamuisin kierittelet mut autolle ja sitten taas työpäivän jälkeen autolle. Ihan sen takia että sen alakerran kanssa menee ainakin kuukausi ellei vähän enemmänkin (tavaroiden siirtely suurena haittana) joten paino nousee aivan varmasti koska en minä niin hullu ole että jättäisin moisen tilaisuuden väliin. Aina on syöty kuormasta ja niin tehdään nytkin.


Kaikki ei ole kuitenkaan niin aurinkoista kuin miltä se kuulostaa vaikka en joutunutkaan varsinaisesti osallistumaan fyysiseen työntekoon kovinkaan paljon, niin kyllä tuo eilinenkin kaksitoista tuntinen sai selän lähes liikkumattomaan kuntoon. Toki projektilla on muutenkin kiire mutta ensimmäinen deadline oli tälle aamulle jolloin lattiamiehet tulevat tekemään pohjatöitä joten koneet oli saatava pois ja tämä oli yksi niistä syistä miksi ei tullut syötyä. Se on taivaan tosi ettei pikaisestakaan kaupungilla tehdystä kahvilla käynnistä selviä alle tuntiin ja se on kuulkaa tunti paljon kun kello käy koko ajan. Minä kun en ole niitä ihmisiä jotka venyttävät päiväänsä istuskelemalla jossain baarin/huoltoaseman kahviossa pari, kolme kertaa päivässä, vaan päivän urakka tehdään ja se on siinä, kyllä kotona sentään on mukavampi olla kuin työmaalla. Tietysti taukoja on pidettävä koska ilman safkaa ei kukaan älyttömiä aikoja jaksa ja siksipä tänään onkin eväänä raksamiehen peruseväät; iso termospullollinen kahvia ja paketillinen savupekoniryynäreitä. Sydätautiliitto ja olematon perikunta kiittää. Tässä tämän aamuiset kuulumiset ja nyt menen ottamaan tarkkaan valikoidun raksucombon jos vaikka saisi huijattua elimistöä luulemaan että se on paremmassa kunnossa kuin mitä on, niin pystyisi taapertamaan tämäkin päivän läpi. Loppuun kuitenkin vielä pinei ehdotus: testataanko kuriiripalvelujen nopeus? Minä maksan testin ja sanotaan että tuossa huhtikuun alkupuolella voitais kokeilla kauanko kermamunkkien matka kestää täältä sinne sun tykösi? Niitä kun olis tarjolla eikä ne muutaman tunnin ajosta ole moksiskaan...


Olkaa ihmisiksi ja rakastaa toisianne. Hiljaisten Salien 3. luku ilmestyy lähipäivinä.





18 kommenttia :

  1. Puhelin soi ja aamun kuviot meni uusiksi eli ajolähtö.

    VastaaPoista
  2. Juu ei kiitos kermamunkkeja. Oon ollu leipomossa töissä ja paino nousi kiitettävästi, vaikka taivalsin joka aamuyö neljä kilsaa jalkaisin työmaalle ja päivällä takas. Vasta uunista tullut ruisnappi voin kera... *hakee rätin ja kuivailee tietsikkapöytää kuolasta*

    Tuo siemennäkkäri on ihan riittävän hyvää. Mutta olis mulla kyllä ryynäreitäkin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet ollut leipomossa? Oikeesti? Voi sua onnekasta ja ois mun pitänyt kyllä arvata kun sun sydän on pelkkää kultaa <3

      Poista
  3. Mä suostun! Mä suostun! Mulla kun on vaan aikaa, niin duuniksi kyllä kelpaa myös Paimenen Kierittely, ei siinä mitään. Ja kuriiripalvelujen vastaanottajaksikin vain ihan hyvin ruveta kans. Tosin, osaan mä ne kermamunkit ittekin tehdä.
    Toivotaan nyt, ettet ole tänään liukastellut itseäs enempää rikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haa, laitetaanpa korvan taakse enkä suinkaa epäillyt ettetkö osais itse (tai kukaan teistä) leipoa mutta heti kun tuolla alkaa tuotanto pyörimään normaalisti, niin mä pummaan itselleni pari jätesäkillistä kinuskiveneitä sun muita herkkuja :D

      Poista
  4. Voishan tässä tullakin sua kierittelemään ja passaamaan muutenkin turmioille.Se kun on mun mielipuuhaa passata miestä kaikilla herkuilla ja puhtaalla kodilla.
    Se muuten on erittäin hyvä juttu että sulla on töitä, vaikka se ei tee hyvää sun kipeelle kropalle.
    Kuriiripalvelun testaamisen jätän muille kun tahtoo leipoo itse, itse ja itse :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aah, se se olisikin nautinto kun olis teikäläinen passaamassa :D
      Selkä tykkää kyttyrää mutta minkäs teet kun lompakko on se joka sanelee säännöt, silloin mennään kun se käskee vaikka olis miten kurja olotila.

      Poista
  5. Muista nyt varoa sitä selkääs. Ja leipomo olis mulle vihon viimeinen työpaikka, musta tulis oikea jättipulla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varotaan varotaan ja mulla olisi varmaan sama kohtalo. Ei jumaliste voi hillitä itseään kun ohi lipuu korkea vaunullinen just uunista tulleita herkkuja :D

      Poista
  6. Kyllähän me sua kieritellään, jossa sä kierittelet meille niitä munkkeja!

    Komppaan Puskissaa, että koeta nyt kuitenkin himmata sen selkäsi kanssa. Jotenkin... Tosin, en tiedä, miten se tuollaisissa jutuissa onnistuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehkäämme siis näin: mä lähetän teille munkkeja ja te tulette kierittelemään mua mutta mulla on yks kysymys - kuinka paljon mun täytyy lähettää ennen kuin esim. sut saa lähtemään? :D

      Poista
  7. Siis leipomoon, suostun toki. Mulla on esittää työtodistuskin alan kokemuksesta! Olin nimittäin kouluaikoina kerran kesätöissä Oulaisen tehtaalla. Pakkasin korppuja, laitoin kauppaan lähteviä eriä valmiiksi jne. Henkilökunta sai ostaa tosi halvalla pikkasen sekundaa ja kyllä sitä tuli syötyäkin. Jokaisella kahvitauolla kun sai syödä leivosten leikattuja reunoja ja pullaa ILMAISEKSI kahvin kanssa. Onneksi kuljin pyörällä noin 3 kilometrin työmatkan, iso mäki, vähän tuli kalorinkulutustakin:-)

    Ryynärit, ah, kesällä grilliin, niin nam.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis Oululaisen tehtaalla Lahdessa.

      Poista
    2. Toinen onnellinen! Just Sanna tuolla retosteli että on ollut leipomossa...mä en ala, miks sellaiset ihmiset pääsee leipomoon hommiin jotka osaa itsekin leipoa? Meille leivonta taidottomillehan ne paikat kuuluis! :D

      Poista
  8. Mä olen ollut vain konditorian puolella Fasulla nuorena tyttönä. Se työpaikka oli kyllä herkullinen, sillä kun hillomunkkiin oli tullut tuplatäyte (sen tunsi painosta), niin ehdottomastihan se syötiin itse. Ei ollut minun paikkani tuollainen herkkupuoti, söin itseni aina ähkyksi lämpimästä ruisleivästä ja sitten pyörin ympäri kämppää.

    Kiitos kuriiritarjouksesta. Kun mä en ole oppinut vieläkään röyhtäisemään, niin kaikki jää mun sisään ...ja sitten mä en pääse kesällä julkisiin paikkoihin.

    Ja pidä itsestäsi ja selästä huolta. Se on sun selkä ja sä elät sen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinäkin! Tämähän alkaa menemään mahdottomuuksiin kun jo kolmas ihminen kertoo olleensa leipomossa! :O
      Silkkaa vääryyttä sanon ma ja mitä pahaa minä oon tehnyt kun te kaikki leivontataitoiset ootte päässyt leipomoon ja minä en!

      MUn käy oikeesti kateeksi noita sun tuplatäytemunkkeja :D

      Poista
  9. Mites mä lukihäiriöin kurinpalautuksen eikä kuriiripalvelun, taidan olla vielä luostarissa. Hitto noita kuvia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika hyvännäköisiä leivoksia vai mitä? :D
      Kuola valuu joka päivä ja mieti sitä tuoksujen määrää! Ei ole leipomot heikkoluonteisten paikkoja ei..:P

      Poista

Käynnistäsi kiitollinen ja kommentistasi olisin suorastaan riemuissani!
(kommenttien valvonnan takia ne näkyvät vasta hyväksymisen jälkeen ja tämä saattaa kestää jonkin aikaa)

Kiitokset tekijöille:

  • Blogger archive page > Github/jhwilson
  • Google Friend Connect Button > NetOops blog
  • Add Related Post Widget To Blogger (linkwithin) > My Blogger Tricks
  • Contact Form > Tw!st Blogger
  • Simple Search > Blogger Buster
  • How to display linkwithin related posts only in post pages > My Blogger Desk
  • How to Remove Subscribe to Atom links from your Blogger Blog > Superwebtricks
  • How to remove quick edit and wrench icons on Blogger > Blogger Plugins